日本の空間システム-神社の参道空間- THE SPATIAL SYSTEM IN JAPAN -SANDO SPACES IN SHINTO SHRINES-
ISBN:9784863870215、本体価格:1,429円
日本図書コード分類:C3052(専門/単行本/工学工業/建築)
80頁、寸法:148×210×6.2mm、重量191g
発刊:2012/02

日本の空間システム-神社の参道空間- THE SPATIAL SYSTEM IN JAPAN -SANDO SPACES IN SHINTO SHRINES-

【序章】
 神社建築は日本に固有の建築物であり、その歴史は古く、しかも地域社会に広く、数多く分布している。それらは老朽化や物的・人的災害など様々な事情を乗り越え、繰り返し造営され今日にいたるものが多い。式年遷宮のように古制や古式を守りながら造営することは良く知られるが、一方で時代背景の影響や寄進する側の事情を受け、形態(配置や規模など)を守れないばかりか、造営すらできなくなる場合も少なくない。
 神社建築とは一般に、本殿(本社)、拝殿、弊殿、奥宮(奥社)、摂社、末社など神社の主要な建築物をいう。本殿には祭神をまつり、拝殿で参拝するが、その一部しかない神社も少なくない。この他に付属施設として、神饌殿、幣殿、舞殿、宝物殿、社務所などがある。ここでは、主に本殿・拝殿に注目し、それらを「社殿」と総称する。
 ところで神社の起源については諸説があるが、弥生時代から古墳時代に行われた祭祀の場(斎場)が、やがて神殿(人が入れない程度の大きさの工作物または祠(ほこら)や宝殿(ほうでん))となり、のちに神社(人が入れる程度の大きさの建築物)を形づくったものと考えられる。その形式は天武天皇の創始した律令神祇体制によって官社が設けられ、神社として整えられてきたとされる。それ以前の「在地の宗教施設」については、歴史学・考古学・民俗学の分野で考え方が相違している。ふつう神社の位置する場所近くには、それ以前の祭祀にちなんだ神聖な物体が存在する例が多い。それらは神霊をやどす物体(磐座(いわくら)、巨木、鏡、玉、立(たち)神(がん)、剣、鈴など)や、特異な自然地形(山、森、岩場、島、岬、御(う)嶽(たき)、泉など)であり、実態に即し、ここでは「ご神体」または「聖跡」とよぶ。ご神体は「八百万神(やおろずのかみ)」といわれるように、その起源はアニミズムであり、さらに合祀や勧請される「祭神」も加わるなど、祭祀の対象とそのありようは重層化し実に多様である。
 ご神体を擁し、社殿などの神社建築が配置される一帯が、「境内(けいだい)」である。周囲には社叢(鎮守の森)がひろがる。その敷地は神社の所有地もしくは管理地であり、ご神体や社叢は境内の外にまで及ぶ場合も少なくない。あるいは俗なる領域から区別された神聖なる領域ともいえよう。 一般に神社の周辺には氏子たちの住む地域社会が形成され、祭りなどの神事を支えている。お宮から神(み)輿(こし)が繰り出し、御(お)旅(たび)所(しょ)が設けられる一帯である。象徴的に一の鳥居や並木道が存在している例が多く、こうした圏域一帯をここでは「氏子区域」とよぶが、祭祀圏ということもある。
 さて参道とは、ふつう神社に参詣するための道をいう。それは地形の状況や氏子区域の形成過程にもよるが、必ずしも一つとは限らず神社境内周辺の各方面に広がる氏子区域から複数存在している。ここでは氏子区域の特有な地点(例えば一の鳥居など)から、境内の入口地点(例えば鳥居など)までを、「境外参道(けいがいさんどう)」とよぶ。また境内の入口地点を起点として、社殿の位置する終点までを「境内参道(けいだいさんどう)」とよぶ。ここでは境内参道を「参道」とよび、本研究の主な対象とする。
 ご神体等の存在する一帯は禁足地とされる例が多いが、祭祀などのために、すぐ近くまで通じる道が存在する例も少なくない。ここでは社殿から祭祀の場であるご神体等の近傍にまで至る道を「元参道(もとさんどう)」とよぶ。
 これまで参道に関する多くの既往研究がなされている。上田(1984)は早くから参道に着目し、そこには「見事な空間の演出」があると指摘している。船越ら(1988)は参道の形態に着目して、空間の雰囲気を不連続に変化させるような区切りである分節点の存在を指摘し、物理的な空間構成(連続性)を分析している。また喜田ら(1989)は参道の空間的はたらき(機能)に着目して、参道構成物による聖域性の演出を分析している。さらに鈴木ら(1994)は参道の視覚・記憶・学習に着目して、視覚と記憶の構造分析から演出手法を考察している。いずれも実体としての「参道そのもの」を考察の対象としている。
 そこで本研究では参道空間・社殿・ご神体の関係性について着目し、参道空間に内在する「ものをつなぐシステム」を考察する。確かに神社のありようは実に多様であるが、参道空間・社殿・ご神体等の位置的・空間的存在については共通するものが見られる。一般に複数の構成要素からなる集合体が、全体に意味のある統一体として役割を果たす場合、そこにはシステムの存在が認められるからだ。つまり全体を統合化し、秩序づけている「参道空間のシステム」を分析することで、日本に固有の文化的伝統の一端(ここでは空間システム)について明らかにすることが本研究の目的である。
 本研究では来歴に関する資料が入手可能な古社から特徴的な6例を選定し、事例調査を実施した。それらは鹿島神宮、香取神宮、吉備津神社、吉備津彦神社、神谷(かんだに)神社、神魂(かもす)神社であり、以下では〈鹿島〉、〈香取〉、〈吉備津〉、〈吉備津彦〉、〈神谷〉、〈神魂〉と略記する。なお研究に際し多くの神社を予備調査したが、比較的新しい縁起の神社は除いた。
 さらに諏訪大社、厳島神社、住吉大社、大山祇神社、住吉神社、下鴨神社、上賀茂神社、松尾大社、出雲大社、伏見稲荷大社、宇佐神宮、金刀比羅宮、伊勢神宮についても調査をひろげ、上記神社に加えて立地特性(Table1、Figure7参照)について分析した。

【Preface】
Shinto shrine architecture is original to Japan. It has an old history and moreover it is widely distributed throughout regional communities. Despite various circumstances such as deterioration, physical damages, human-related disasters, many of them have been rebuilt repeatedly to this day. It is well-known that ancient systems and rites are observed in shikinen-sengu. On the other hand, there are many cases where it is impossible not only to maintain the form (layout, scale and so on), but also to build a shrine due to the historical background or the circumstances of dedicators.
 Shinto shrine architecture generally includes the major buildings of a shrine such as honden (or honsha), haiden, heiden, okumiya (or okusha), sessha, massha. The saijin is enshrined in honden and worshiped in haiden, but a few shrines have only a part of them. Shrines have other buildings such as shinsenden, maidono, homotsuden, shamusho, as affiliated facilities. This book mainly focuses on honden and haiden, calling them generically "shaden".
There are various explanations about the origins of a Shinto shrine. However, it is reasonable to think that saijo (祭場:a place of worship) performed from the Yayoi Period (弥生時代:10 century BC to AD mid-3 century) to the Kofun Period (古墳時代:AD mid-3 century to 7 century) became shinden (building of a size to the degree that a person could not enter or buildings like hokora and hoden), then a shrine (building of a size to the degree that a person could enter) was formed. It is considered that its form as a shrine was organized after kansha was established by the Ritsuryo-jingi system (律令神祇体制) founded by Emperor Tenmu (天武天皇). As for "local religious facilities" built prior to the above period, opinions differ among experts in history, archeology, and folklore. Generally, in many cases, there exist sacred objects associated with religious services performed in the preceding period in the neighborhood of a place where a shrine is situated. They are objects carrying a divine spirit (such as iwakura, gigantic trees, mirrors, sacred stones, tachigan, swords and bells), or unique natural terrains (such as mountains, forests, rocky places, islands, capes, utaki and sacred springs). They are called "shintai" or "seiseki" based on the actual condition. The origin of shintai known as "yaoyorozu-no-kami" is animism. In addition to the original shintai, there were also "saijin" due to goshi or kanjo. The object of worship and its circumstances is reduplicated and is indeed varied.
The entire area where shintai is situated and shrine buildings such as shaden are located is called "keidai". The site is owned or managed by the shrine. Shaso is extended around the keidai. Shintai and shaso often extend beyond the keidai. It also may be considered as a sacred area distinguished from a common area.
Generally, around a shrine, a local community where ujiko live is formed, supporting Shinto rituals like matsuri-festivals. Inside this area, mikoshi is sent out from a shrine, and an otabisho is established. There are often an ichi-no-torii and a tree-lined street symbolically in many cases. In this book, such an entire area will be called "ujikokuiki", but will be sometimes referred to as saishiken.
Sando generally means the path leading to the shaden. Depending on the terrain situation and the formation process of ujikokuiki, there is not always only one path, but there are several paths from ujikokuiki extended in each direction around the keidai of a shrine. In this book, the path from a typical point of ujikokuiki (for instance ichi-no-torii) to the entrance of keidai (for instance torii) is called "keigai-sando". The path starting from the entrance of the keidai to the ending point where shaden is located is called "keidai-sando (sando inside the keidai)". In this book, keidai-sando (境内参道) will be called "sando" which is the major target of this study.
Stepping foot into the entire area where shintai and the like exists is often prohibited. However, there are paths leading to the vicinity of shintai and the like, for the purpose of religious services and so on in many cases. In this book, the path from the shaden to the vicinity of shintai and the like which is the place for religious services is called "moto-sando (元参道)."
Many studies about sando have been conducted until now. From early on Ueda paid attention to sando and pointed out that there is an "excellent representation of space". Focusing on the form of sando, Funakoshi et al. pointed out the existence of a segmental point, which is a breakpoint that changes the spatial atmosphere into a discontinuous one, analyzing the physical spatial structure (continuity). Kita et al. focused on the spatial activity (function) of sando, studying the effect of the sanctuary features by the components of sando. Suzuki et al. also focused on sight, memory, and learning about sando, studying the method of effect based on the structural analysis of sight and memory. All these studies targeted the "sando itself".
Therefore, this study pays attention to the relationship among sando spaces, shaden, and shintai, considering the "system linking materials" that exists inside sando spaces. The form of Shinto shrines is indeed varied. However, there is something common in the positional and spatial existence of sando spaces, shaden, and shintai and the like. In general, it is recognized that the system exists where a collective entity consisting of several components functions as an entity with meaning as a whole. In other words, this study aims to clarify a part of the cultural tradition unique to Japan (system of spaces will be dealt here) by considering the characteristics of the system of sando spaces that integrates and gives order to the whole.
In this study, six distinctive cases are selected among old-shrines (古社). These shrines were available of documents which trace its history so as to conduct the case study. They are Kashima Shrine (鹿島神宮), Katori Shrine (香取神宮), Kibitsu Shrine (吉備津神社), Kibitsuhiko Shrine (吉備津彦神社), Kandani Shrine (神谷神社), Kamosu Shrine (神魂神社). Hereafter they will be abbreviated to , , , , and . Preliminary studies have been done for many shrines excluding shrines with relatively new historical origin.
Furthermore, I case studied the locational characteristics of the other shrines (see Table 1 and Figure 7). They are Suwa Taisha-Shrine (諏訪大社), Itsukushima Shrine (厳島神社), Sumiyoshi Taisha-Shrine (住吉大社), Ohyamazumi Shrine (大山祇神社), Sumiyoshi Shrine in Shimonoseki City (住吉神社/山口県下関市), Shimogamo Shrine (下鴨神社), Kamigamo Shrine (上賀茂神社), Matsunoo Taisha-Shrine (松尾大社), Izumo Taisha-Shrine (出雲大社), Fushimi-inari Taisha-Shrine (伏見稲荷大社), Usa Shrine (宇佐神宮), Kotohira Shrine (金刀比羅宮) and Ise Shrine (伊勢神宮).

【目次】
序章
第1章 参道の構成
 1.1. 元参道
 1.2. 参道
 1.3. 境外参道
第2章 空間システム
 2.1. 幻視のシステム-参道空間の整序-
 2.2. 緩急のシステム
結語

補遺 美術館の空間システム
 1.絵画の面積と視距離
 2.彫刻の展示空間
 3.展示空間の構成

【Table of Contents】
Preface
CHAPTER ONE: STRUCTURE OF SANDO
1.1. Moto-Sando
1.2. Sando
1.3. Keigai-Sando
CHAPTER TWO: SPATIAL SYSTEM
2.1. System of Invisibility -Order of Sando Spaces-
2.2. System of Gradual/Steep Rhythm
CONCLUSION
Bibliographic Notes
APPENDIX: SPATIAL SYSTEM IN MUSEUMS
1. Exhibition Space for Paintings
2. Exhibition Space for Sculptures
3. Forming Exhibition Space
List of Photographic Sources and Illustrations

【著者紹介】
〔著者〕
岡野 眞
〔翻訳者〕
山口 えり